
vrijdag, oktober 12, 2007
Abbas op tv
De Iraanse Magnum-fotograaf Abbas is de speciale gast op de Internationale Fototentoonstelling Noorderlicht met als thema: Act of faith: over geloof en conflict, extase en exces. Abbas heeft van religie zijn levenswerk gemaakt. Aan zijn project Children of Abraham over jodendom, christendom en islam werkte hij vijftien jaar. Zijn fascinatie voor religie stamt uit de tijd van de Iraanse revolutie, die in 1979 de Ayatollahs aan de macht bracht. Hij maakte aan den lijve mee hoe religie een politieke macht werd en karakteriseert zijn eigen relatie tot God als een puur professionele. Voor Abbas is kunst een beter medium voor spiritualiteit: 'Dat is waarom ik fotografeer.'
Zondag 14 oktober in het IKON-programma LUX, op Ned.2 van 19.15 - 19.45.
Bekijk de uitzending online.
Zondag 14 oktober in het IKON-programma LUX, op Ned.2 van 19.15 - 19.45.
Bekijk de uitzending online.
The war in Iraq through a photographer's eyes
donderdag, oktober 11, 2007
Interview met MaryAnne Golon (TIME)
Op de website van een bekende camerafabrikant is vandaag een interview gepubliceerd met MaryAnne Golon, Director of Photography bij TIME Magazine.
Lees http://cpn.canon-europe.com/content/in_focus/golon.do">Time life (let op: 4 pagina's) en bekijk de bijbehorende showcase van 59 foto's.
Lees http://cpn.canon-europe.com/content/in_focus/golon.do">Time life (let op: 4 pagina's) en bekijk de bijbehorende showcase van 59 foto's.
Lezing Joel Meyerowitz in Las Palmas
Joel Meyerowitz geeft op 6 november een lezing in Las Palmas te Rotterdam. Aansluitend vindt een borrel plaats en kunt u uw boeken door Meyerowitz laten signeren.
Momenteel is in Las Palmas de internationaal reizende overzichtstentoonstelling Out of the Ordinary 1970-1980 van Meyerowitz te zien. Deze tentoonstelling gaat over zijn beginwerk toen hij serieus koos voor de kleurenfotografie. Meyerowitz is een ‘straatfotograaf’ in de traditie van Henri Cartier-Bresson en Robert Frank, maar dan in kleur. Mede dankzij hem werd kleurenfotografie een geaccepteerd medium dat vóór die tijd als ‘commercieel’, dus artistiek oninteressant werd beschouwd.
Meyerowitz is ook bekend als de enige fotograaf die na 9/11 officieel toegang kreeg tot Ground Zero. Dit werk leidde tot het boek The Aftermath. Zijn werk is opgenomen in de collecties van het Museum of Modern Art en het Metropolitan Museum of Art in the Verenigde Staten, Centre Pompidou in Parijs en het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Aanmelden via een e-mail aan reservering@nederlandsfotomuseum.nl of telefonisch: 010-2030404
Waar en wanneer:
Dinsdag 6 november 2007 om 16 uur in de Studio van de SKVR BeeldFabriek (eveneens in gebouw Las Palmas net als het Nederlands Fotomuseum) Wilhelminapier 332 in Rotterdam
Prijs
€ 5,- (excl. entree tot het museum / incl. borrel)
Momenteel is in Las Palmas de internationaal reizende overzichtstentoonstelling Out of the Ordinary 1970-1980 van Meyerowitz te zien. Deze tentoonstelling gaat over zijn beginwerk toen hij serieus koos voor de kleurenfotografie. Meyerowitz is een ‘straatfotograaf’ in de traditie van Henri Cartier-Bresson en Robert Frank, maar dan in kleur. Mede dankzij hem werd kleurenfotografie een geaccepteerd medium dat vóór die tijd als ‘commercieel’, dus artistiek oninteressant werd beschouwd.
Meyerowitz is ook bekend als de enige fotograaf die na 9/11 officieel toegang kreeg tot Ground Zero. Dit werk leidde tot het boek The Aftermath. Zijn werk is opgenomen in de collecties van het Museum of Modern Art en het Metropolitan Museum of Art in the Verenigde Staten, Centre Pompidou in Parijs en het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Aanmelden via een e-mail aan reservering@nederlandsfotomuseum.nl of telefonisch: 010-2030404
Waar en wanneer:
Dinsdag 6 november 2007 om 16 uur in de Studio van de SKVR BeeldFabriek (eveneens in gebouw Las Palmas net als het Nederlands Fotomuseum) Wilhelminapier 332 in Rotterdam
Prijs
€ 5,- (excl. entree tot het museum / incl. borrel)
"You can show a war without showing a gun"

foto Jerome Delay
The sky full of smoke, or all those soldiers going through the sandstorm in Baghdad, or just a body wrapped in a white sheet. These things are very strong -- they have got a real impact and also they tell about the environment, the place and what it is there. They tell about death very quickly. They tell about war in daily life, which is more than the war as you can imagine it. You can show a war without showing a gun, and that's interesting – in only one photograph.
Alexandra Boulat (1962-2007)
Lou Reed ook als fotograaf ouderwets onmogelijk
Vanmiddag in Het Parool een hilarisch verslag van de opening van Lou Reed's fototentoonstelling in galerie Serieuze Zaken te Amsterdam.
Als Lou Reed eindelijk (nadat alle bezoekers de straat op zijn gestuurd, red.) de galerie is binnengegaan gaat de deur meteen weer dicht. Pas op het moment dat het meneer Reed behaagt, ongeveer een kwartier later, mag het publiek weer naar binnen. Achter een tafel zit hij klaar om fotoboeken van eigen hand te signeren. Hij trekt er een gezicht bij of hij zeker een miljoen dingen weet te verzinnen die hij op dit moment liever zou doen.
De fans, veertigers en vijftigers vooral, drommen niettemin meteen om de tafel. Galeriehouder Malasch grijpt in: "Zeg, kijken jullie ook wel naar de foto's?" Lou Reed's New York heet de tentoonstelling, die eerder al te zien was in de stad die onderwerp is van de foto's is. We zien kantoorgebouwen, wolkenluchten, de Hudson. Het is moeilijk voor te stellen dat er veel belangstelling voor de foto's zou zijn als de naam Lou Reed er niet aan was verbonden.
Zijn reputatie als de meest chagrijnige popmuzikant aller tijden doet Lou Reed ook alle eer aan als hij eerder op de dag in de galerie een treffen heeft met de Nederlandse pers. Als hij Serieuze Zaken binnenkomt, gaat hij eerst eens uitgebreid zijn eigen foto's bekijken. Uit zijn zak komt een camera. Eén voor één fotografeert hij de werken aan de muur. Dat zie je niet vaak, een fotograaf die foto's maakt van zijn eigen foto's.
Lou Reed wenst alleen vragen over de fotografie te beantwoorden, heeft zijn manager gewaarschuwd. Is het dan raar om te vragen hoe hij in die fotografie verzeild is geraakt? Reed vindt van wel. Een antwoord op de vraag blijft althans uit. Zoals er wel meer vragen onbeantwoord blijven. Het liefst houdt hij het bij een simpel, maar vol minachting uitgesproken yes of no.
Als Lou Reed eindelijk (nadat alle bezoekers de straat op zijn gestuurd, red.) de galerie is binnengegaan gaat de deur meteen weer dicht. Pas op het moment dat het meneer Reed behaagt, ongeveer een kwartier later, mag het publiek weer naar binnen. Achter een tafel zit hij klaar om fotoboeken van eigen hand te signeren. Hij trekt er een gezicht bij of hij zeker een miljoen dingen weet te verzinnen die hij op dit moment liever zou doen.
De fans, veertigers en vijftigers vooral, drommen niettemin meteen om de tafel. Galeriehouder Malasch grijpt in: "Zeg, kijken jullie ook wel naar de foto's?" Lou Reed's New York heet de tentoonstelling, die eerder al te zien was in de stad die onderwerp is van de foto's is. We zien kantoorgebouwen, wolkenluchten, de Hudson. Het is moeilijk voor te stellen dat er veel belangstelling voor de foto's zou zijn als de naam Lou Reed er niet aan was verbonden.
Zijn reputatie als de meest chagrijnige popmuzikant aller tijden doet Lou Reed ook alle eer aan als hij eerder op de dag in de galerie een treffen heeft met de Nederlandse pers. Als hij Serieuze Zaken binnenkomt, gaat hij eerst eens uitgebreid zijn eigen foto's bekijken. Uit zijn zak komt een camera. Eén voor één fotografeert hij de werken aan de muur. Dat zie je niet vaak, een fotograaf die foto's maakt van zijn eigen foto's.
Lou Reed wenst alleen vragen over de fotografie te beantwoorden, heeft zijn manager gewaarschuwd. Is het dan raar om te vragen hoe hij in die fotografie verzeild is geraakt? Reed vindt van wel. Een antwoord op de vraag blijft althans uit. Zoals er wel meer vragen onbeantwoord blijven. Het liefst houdt hij het bij een simpel, maar vol minachting uitgesproken yes of no.
Eisma Businessmedia neemt Professionele Fotografie over
Het vakblad P/f - Professionele Fotografie - en het magazine 'DigiTales' zijn overgegaan in andere handen. Eisma Businessmedia bv, uitgeverij van vakbladen, heeft per direct de uitgave en exploitatie van P/f, DigiTales en de daarbij betrokken medewerkers overgenomen.
woensdag, oktober 10, 2007
Oogstrelende moslima's in Osdorp
Fotografe Cleo Campert liet zich voor haar nieuwe expositie, Bloemen in Osdorp, inspireren door de stijlvolle moslima's die ze in groten getale tegenkwam tijdens haar wandelingen rond het Osdorpplein.
Campert keek haar ogen uit tijdens haar omzwervingen in de buurt van het Osdorpplein, verrast door haar eigen stad. Ze raakte onder de indruk van de relaxte sfeer die er heerste tussen de verschillende bevolkingsgroepen, maar het waren vooral de modieuze jonge moslima's die haar aandacht trokken. Turkse en Marokkaanse meisjes, van top tot teen bedekt, maar op zo'n kleurrijke, zelfbewuste en vrolijke manier dat Campert erdoor werd geraakt.
"Die meisjes zien er prachtig uit. Zo licht, zo vrolijk en helemaal color-coördinated. Ze vormen een oogstrelende aanwinst voor het straatbeeld. Niet voor niets ging ik ze aanduiden als de bloemen van Osdorp. Ik moest er wel iets mee doen, als fotograaf."
Niet dat iedere voorbijgaande hippe moslima stond te springen om gefotografeerd te worden, maar veel meisjes die Campert benaderde, reageerden blij en welwillend. Ze stond daar zelf niet zo van te kijken. "Die meisjes willen er gewoon leuk uitzien, klaar. Ze zijn trots op hun uiterlijk en dat laten ze graag zien."
De portretten van de islamitische gelegenheidsmodellen worden - samen met haar fotoserie Wachten - tentoongesteld in Galerie 32-34 in Osdorp. Ze zijn vanaf vanmiddag vijf uur te zien.
Bron: Het Parool.
Campert keek haar ogen uit tijdens haar omzwervingen in de buurt van het Osdorpplein, verrast door haar eigen stad. Ze raakte onder de indruk van de relaxte sfeer die er heerste tussen de verschillende bevolkingsgroepen, maar het waren vooral de modieuze jonge moslima's die haar aandacht trokken. Turkse en Marokkaanse meisjes, van top tot teen bedekt, maar op zo'n kleurrijke, zelfbewuste en vrolijke manier dat Campert erdoor werd geraakt.
"Die meisjes zien er prachtig uit. Zo licht, zo vrolijk en helemaal color-coördinated. Ze vormen een oogstrelende aanwinst voor het straatbeeld. Niet voor niets ging ik ze aanduiden als de bloemen van Osdorp. Ik moest er wel iets mee doen, als fotograaf."
Niet dat iedere voorbijgaande hippe moslima stond te springen om gefotografeerd te worden, maar veel meisjes die Campert benaderde, reageerden blij en welwillend. Ze stond daar zelf niet zo van te kijken. "Die meisjes willen er gewoon leuk uitzien, klaar. Ze zijn trots op hun uiterlijk en dat laten ze graag zien."
De portretten van de islamitische gelegenheidsmodellen worden - samen met haar fotoserie Wachten - tentoongesteld in Galerie 32-34 in Osdorp. Ze zijn vanaf vanmiddag vijf uur te zien.
Bron: Het Parool.
dinsdag, oktober 09, 2007
Ashley Gilbertson publiceert boek over Irak-oorlog

Op 1 november verschijnt "Whiskey Tango Foxtrot: A Photographer's Chronicle of the Iraq War" van fotojournalist Ashley Gilbertson. Hij werkt als freelancer voor onder andere The New York Times, Newsweek en TIME Magazine, en is verbonden aan het agentschap Aurora Photos.
Arriving in Iraq on the eve of the U.S. invasion, unaffiliated with any newspaper and hoping to pick up assignments along the way, Ashley Gilbertson was one of the first photojournalists to cover the disintegration of America's military triumph as looting and score-settling convulsed Iraqi cities. Just twenty-five years old at the time, Gilbertson soon landed a contract with the "New York Times", and his extraordinary images of life in occupied Iraq and of American troops in action began appearing in the paper regularly. Throughout his work, Gilbertson took great risks to document the risks taken by others, whether dodging sniper fire with American infantry, photographing an Iraqi bomb squad as they defused IEDs, or following marines into the cauldron of urban combat. "Whiskey Tango Foxtrot" gathers the best of Gilbertson's photographs, chronicling America's early battles in Iraq, the initial occupation of Baghdad, the insurgency that erupted shortly afterward, the dramatic battle to overtake Falluja, and the country's first national elections. No Western photojournalist has done as much sustianed work in occupied Iraq as Gilbertson, and this wide-ranging treatment of the war from the viewpoint of a photographer is the first of its kind. Accompanying each section of the book is a personal account of Gilbertson's experiences covering the conflict. Throughout, he conveys the exhilaration and terror of photographing war, as well as the challenges of photojournalism in our age of embedded reporting. But ultimately, and just as importantly, "Whiskey Tango Foxtrot" tells the story of Gilbertson's own journey from hard-drinking bravado to the grave realism of a scarred survivor. Here he struggles with guilt over the death of a marine escort, tells candidly of his own experience with post-traumatic stress disorder, and grapples with the reality that Iraq - despite the sacrifice in Iraqi and American lives - has descended into a civil war with no end in sight. A searing account of the American experience in Iraq, "Whiskey Tango Foxtrot" is sure to become one of the classic war photography books of our time.
Interview met Lana Slesic in NRC Handelsblad
Eerwraak, gedwongen huwelijken, huisarrest en geweld zijn aan de orde van de dag, zegt Lana Slezic. Twee jaar lang fotografeerde zij het leed van vrouwen in Afghanistan. „Maar ook de jongens lijden."
„De NAVO moét blijven”, zegt fotografe Lana Slezic (34). „En als de Canadezen of de Nederlanders weggaan, moeten ze worden vervangen. Als er maar voor lange tijd een troepenmacht blijft.”
Lees meer in NRC Handelsblad.
„De NAVO moét blijven”, zegt fotografe Lana Slezic (34). „En als de Canadezen of de Nederlanders weggaan, moeten ze worden vervangen. Als er maar voor lange tijd een troepenmacht blijft.”
Lees meer in NRC Handelsblad.
Stephan Vanfleteren in NPS Kunststof
Fotograaf Stephan Vanfleteren was gisteren (maandag 8 oktober) te gast in het NPS-radioprogramma Kunststof.
Hij zoekt achter de façade van de moderne Belg naar de ‘rafelrand van zijn vaderland.’ Fotograaf Stephan Vanfleteren komt uit bij verlaten industrieterreinen, stedelijk verval en mensen aan de zelfkant van de samenleving. Zijn tentoonstelling “Belgicum”, tot en met 6 januari 2008 in het FotoMuseum Antwerpen, roept een nostalgisch, melancholisch beeld op van het huidige België.
Beluister of download de uitzending.
Zaterdag wijdde NRC Handelsblad ook een artikel aan Stephan Vanfleteren.
Hij zoekt achter de façade van de moderne Belg naar de ‘rafelrand van zijn vaderland.’ Fotograaf Stephan Vanfleteren komt uit bij verlaten industrieterreinen, stedelijk verval en mensen aan de zelfkant van de samenleving. Zijn tentoonstelling “Belgicum”, tot en met 6 januari 2008 in het FotoMuseum Antwerpen, roept een nostalgisch, melancholisch beeld op van het huidige België.
Beluister of download de uitzending.
Zaterdag wijdde NRC Handelsblad ook een artikel aan Stephan Vanfleteren.
Anton Corbijn - Geen Stil Leven
In Anton Corbijn – Geen Stil Leven praat een aantal bekende popmuzikanten over hun band met de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn. Eén van hen is U2-zanger Bono, met wie Corbijn al vanaf begin jaren ‘80 samenwerkt: “He made us look cool.” Over de enorme productiviteit van Corbijn zegt Bono: “Hij woont in vliegtuigen. Hij is een echte calvinist, een slaaf van zijn arbeidsethos.”
In de documentaire is Corbijn aan het werk te zien met Brian Eno, drummer Lars Ulrich van rockband Metallica en maakt hij een serie foto’s van stripteaseuses in samenwerking met kunstenares Marlene Dumas. Verder komen aan het woord Herman Brood, zanger Dave Gahan van Depeche Mode en Anton Corbijn sr.
De in 1955 in Strijen (Hoekse Waard) geboren domineeszoon Anton Corbijn maakt in 1972 zijn eerste foto’s met zijn vaders camera. Het zijn foto’s van de Nederlandse popgroep Solution tijdens een optreden in Groningen. Vijf jaar later vestigt hij zich als zelfstandig fotograaf met voornamelijk popartiesten als onderwerp.
Hele generaties zijn opgegroeid met de beelden van Corbijn. Sinds midden jaren zeventig publiceert hij in Muziekkrant Oor en later (1980-1985) in Londen voor New Musical Express. Hij portretteerde onder anderen Miles Davis, David Bowie, U2, Marianne Faithfull, Captain Beefheart en Peter Gabriel.
Corbijn maakte platenhoezen voor o.a. Bryan Ferry, REM, Metallica, Depeche Mode en U2. Verder is hij beeldbepalend geweest voor bijvoorbeeld The Rolling Stones en John Lee Hooker.
Zondag 14 oktober 2007 om 23.15 uur bij de NPS op Nederland 2.
In de documentaire is Corbijn aan het werk te zien met Brian Eno, drummer Lars Ulrich van rockband Metallica en maakt hij een serie foto’s van stripteaseuses in samenwerking met kunstenares Marlene Dumas. Verder komen aan het woord Herman Brood, zanger Dave Gahan van Depeche Mode en Anton Corbijn sr.
De in 1955 in Strijen (Hoekse Waard) geboren domineeszoon Anton Corbijn maakt in 1972 zijn eerste foto’s met zijn vaders camera. Het zijn foto’s van de Nederlandse popgroep Solution tijdens een optreden in Groningen. Vijf jaar later vestigt hij zich als zelfstandig fotograaf met voornamelijk popartiesten als onderwerp.
Hele generaties zijn opgegroeid met de beelden van Corbijn. Sinds midden jaren zeventig publiceert hij in Muziekkrant Oor en later (1980-1985) in Londen voor New Musical Express. Hij portretteerde onder anderen Miles Davis, David Bowie, U2, Marianne Faithfull, Captain Beefheart en Peter Gabriel.
Corbijn maakte platenhoezen voor o.a. Bryan Ferry, REM, Metallica, Depeche Mode en U2. Verder is hij beeldbepalend geweest voor bijvoorbeeld The Rolling Stones en John Lee Hooker.
Zondag 14 oktober 2007 om 23.15 uur bij de NPS op Nederland 2.
"Schnappschuss mit Che" op tv

Vierzig Jahre nach dem Tod von Che Guevara entlarvt der Dokumentarfilm "Schnappschuss mit Che" das letzte Foto im Leben des Revolutionärs als Fälschung eines CIA-Agenten - und zerstört damit fast eine Freundschaft, die er eigentlich porträtieren wollte.
Es ist das letzte Foto im Leben von Che Guevara - aufgenommen kurz vor seiner Erschießung am 9. Oktober 1967 in Bolivien. Man sieht einen geschlagenen, gedemütigten Che, daneben steht mit stolz geschwellter Brust der junge CIA-Agent und Exil-Kubaner Felix Rodriguez. Er gilt als der Mann, der Che Guevara zur Strecke gebracht und das letzte Verhör mit ihm geführt hat. Seine Aussagen über die letzten Stunden im Leben des kubanischen Revolutionärs sind - wie das berühmte Foto - in die Geschichtsbücher eingegangen. Nun aber kratzt der Dokumentarfilm "Schnappschuss mit Che" des dreifachen Grimme-Preisträgers Wilfried Huismann an der Glaubwürdigkeit von Rodriguez. Nach Recherchen in Bolivien und den USA glaubt Huismann beweisen zu können, dass das Foto eine Fälschung ist.
Huismann recherchierte und fand in Bolivien unter anderem den Mann, der das Foto von Rodriguez und Guevara gemacht haben soll. Dieser bestätigte zwar, das Bild aufgenommen zu haben, schwor aber, dass Rodriguez damals nicht auf dem Foto gewesen sei. Offensichtlich - so lautet zumindest die These des Films - hat sich Rodriguez nachträglich in das Foto hineinmontiert. Vielleicht hoffte der CIA-Mann, mit der Fälschung den Mythos eines starken, unbesiegbaren Che Guevara zerstören zu können.
Indem er Rodriguez als Fälscher entlarvt, zerstört der Dokumentarfilm am Ende fast die Freundschaft, die er eigentlich nur porträtieren wollte.
Bron: Die Tageszeitung.
Schnappschuss mit Che, woensdag 10 oktober bij de ARD van 22.45 tot 23.30.
De documentaire is vanaf vrijdag 12 oktober ook verkrijgbaar op DVD.
Eerbetoon aan Alexandra Boulat bij TIME
TIME publiceert vandaag een eerbetoon aan de afgelopen vrijdag overleden fotojournaliste Alexandra Boulat, in de vorm van een galerie van haar mooiste foto's.
Bekijk Alexandra Boulat: A Tribute
Zie ook Capturing Gaza's Hell: by Alexandra Boulat.
Bekijk Alexandra Boulat: A Tribute
Zie ook Capturing Gaza's Hell: by Alexandra Boulat.
maandag, oktober 08, 2007
Lezers Frankfurter Allgemeine pruimen foto's niet
Veel lezers van de deftige Duitse Frankfurter Allgemeine Zeitung zijn op zijn zachtst gezegd niet blij met de foto's die de voorpagina van hun kwaliteitskrant sinds kort sieren.
Het gaat ten koste van de "Seriosität", is een teken van "Qualitätsverlust", kortom pure "Barbarei". Wie foto's wil zien moet maar het boulevardblad Bild kopen, aldus enkele van de talrijke afkeurende reacties.
"Heute schon die zweite Bildzeitung im Briefkasten. Machen Sie bitte Schluß mit diesem Wahnsinn."
"Wozu brauche ich Bilder? Damit werde ich doch schon tagtäglich nonstop überflutet, mal ganz davon abgesehen, dass Bilder auch instrumentalisierbar sind und eben nicht die Wirklichkeit abbilden, sondern das was der Fotograph oder Fälscher zeigen möchte."
"Wirklich gute Informationen kommen nicht mit Bildern."
Kostelijk en tegelijkertijd "erstaunend" om te lezen: FAZ mit Bildern ist wie Daimler ohne Benz

Het gaat ten koste van de "Seriosität", is een teken van "Qualitätsverlust", kortom pure "Barbarei". Wie foto's wil zien moet maar het boulevardblad Bild kopen, aldus enkele van de talrijke afkeurende reacties.
"Heute schon die zweite Bildzeitung im Briefkasten. Machen Sie bitte Schluß mit diesem Wahnsinn."
"Wozu brauche ich Bilder? Damit werde ich doch schon tagtäglich nonstop überflutet, mal ganz davon abgesehen, dass Bilder auch instrumentalisierbar sind und eben nicht die Wirklichkeit abbilden, sondern das was der Fotograph oder Fälscher zeigen möchte."
"Wirklich gute Informationen kommen nicht mit Bildern."
Kostelijk en tegelijkertijd "erstaunend" om te lezen: FAZ mit Bildern ist wie Daimler ohne Benz

Digital Journalist over Capa, Taro
In de oktober-editie van The Digital Journalist veel aandacht voor de legendarische oorlogsfotograaf Robert Capa en zijn collega/geliefde Gerda Taro:
Capa and Taro: Together at Last
Robert Capa Gallery
Gerda Taro Gallery
Ook aandacht voor Double Blind, foto's van het conflict in Libanon van 2006, gemaakt door Paolo Pellegrin.
Capa and Taro: Together at Last
Robert Capa Gallery
Gerda Taro Gallery
Ook aandacht voor Double Blind, foto's van het conflict in Libanon van 2006, gemaakt door Paolo Pellegrin.
Ooghoogte; bergsportfotografie van -5 tot +8000 meter

In het fotoboek Ooghoogte brengen bergsportfotografen Menno Boermans en Melvin Redeker de beleving van de bergsport in beeld, van trainen op het maaiveld tot het bereiken van de top. Zij maken het brede scala aan ervaringen die de bergsport biedt aanschouwelijk.
Hun foto’s tonen de adembenemende natuur, de confrontatie met de eigen nietigheid, het gevecht tussen klimmer en berg, het overwinnen van natuurlijke en lichamelijke barrières, de vriendschap met mede-klimmers en het contact met de mensen die ze onderweg ontmoeten.
Boermans en Redeker beoefenen zowel de fotografie als de bergsport op hoog niveau. Zij fotograferen uit de losse pols van hun met moeite vrijgemaakte hand en riskeren op grote hoogte, door het uittrekken van hun handschoen, zelfs bevroren vingers. Zo leggen zij de actie van zeer nabij vast en laten de beschouwer op hun ooghoogte meekijken. Fotografie is voor hen een rechtvaardiging om te klimmen en het boek Ooghoogte is dan ook hun antwoord op de vraag die ze zo vaak gesteld wordt: “Waarom beklimt een laaglander bergen?”
Meer informatie op: www.ooghoogte.net
Lou Reed opent foto-expositie "Lou Reed's New York" in Amsterdam
In de Amsterdamse galerie Serieuze Zaken Studioos opent musicus, rockzanger en fotograaf Lou Reed op woensdag 10 oktober 2007 zijn foto-expositie "Lou Reed's New York". De openingsreceptie voor genodigden uit kunstminnend Nederland begint om 16.00. De tentoonstelling is voor het publiek geopend van 11 oktober t/m 15 november.
Lou Reed, naast John Cale, het gezicht van de invloedrijke band The Velvet Underground en bij het grote publiek vooral bekend door zijn solo wereldhits "Walk on the wild side" en "Perfect day" heeft naast zijn liefde voor muziek nog een passie: fotografie. Al meer dan 28 jaar legt hij, gedurende zijn tours, de wereld vast door zijn camera. Geïnspireerd door Andy Warhol, Billy Linich en Wim Wenders legt Reed, in zijn eerste foto-expositie, de New Yorkse "landschappen" vast. Foto's van o.a. het Empire State Building, zonsondergang over de Hudson rivier en helikopters passeren de revue. Waarom alleen foto's uit New York in deze expositie? Reed: "I think Leonard Cohen had a line, `I would travel anywhere in the pursuit of beauty'. And this is the beauty of New York. I just wanted to take pictures of that, with no other motive than that."
De expositie is te bezichtigen van 11 oktober t/m dinsdag 15 november in Galerie Serieuze Zaken Studioos op de Bilderdijkstraat 66 in Amsterdam. De openingstijden zijn op woensdag t/m zaterdag van 12.00 t/m 18.00 uur en de eerste zondag van de maand van 12.00 t/m 17.00 uur.
Lou Reed, naast John Cale, het gezicht van de invloedrijke band The Velvet Underground en bij het grote publiek vooral bekend door zijn solo wereldhits "Walk on the wild side" en "Perfect day" heeft naast zijn liefde voor muziek nog een passie: fotografie. Al meer dan 28 jaar legt hij, gedurende zijn tours, de wereld vast door zijn camera. Geïnspireerd door Andy Warhol, Billy Linich en Wim Wenders legt Reed, in zijn eerste foto-expositie, de New Yorkse "landschappen" vast. Foto's van o.a. het Empire State Building, zonsondergang over de Hudson rivier en helikopters passeren de revue. Waarom alleen foto's uit New York in deze expositie? Reed: "I think Leonard Cohen had a line, `I would travel anywhere in the pursuit of beauty'. And this is the beauty of New York. I just wanted to take pictures of that, with no other motive than that."
De expositie is te bezichtigen van 11 oktober t/m dinsdag 15 november in Galerie Serieuze Zaken Studioos op de Bilderdijkstraat 66 in Amsterdam. De openingstijden zijn op woensdag t/m zaterdag van 12.00 t/m 18.00 uur en de eerste zondag van de maand van 12.00 t/m 17.00 uur.
zondag, oktober 07, 2007
Kadir-groupies met gele tassen
Hoeveel Gooische vrouwen zouden de afgelopen dagen speciaal naar de Bijenkorf zijn afgezakt om al krijsend, krabbend en graaiend een afgeprijsd boek van Kadir van Lohuizen te scoren?
Zijn foto's doen het bloed niet altijd sneller door mijn aderen vloeien, maar wie zijn kans schoon ziet kan vandaag wellicht nog bij het warenhuis terecht.
Kadir van Lohuizen - Aderen, van 59 euro voor 19,90.

Zijn foto's doen het bloed niet altijd sneller door mijn aderen vloeien, maar wie zijn kans schoon ziet kan vandaag wellicht nog bij het warenhuis terecht.
Kadir van Lohuizen - Aderen, van 59 euro voor 19,90.
